the Dutchies on tour part 1

7 september 2016 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

De roadtrip Canada deel 1 is vandaag begonnen een 3 weekse  roadtrip van Halifax naar Toronto.

Vandaag  de 5e afgereisd naar A"dam voor een overnachting voordat we de 6e gaan vliegen.

Vandaag mooi op tijd vertrokken op naar Philadelphia een tussenstop van 6 uur ,foutje bedankt ,maar konden wel mooi het Ned elftal kjiken onder het genot van een paar bieren. 23;45 local time geland en met shuttle bus naar 1e overnachting ,,slaap ze !!

dag 2 ,,na een heerlijk ontbijt in het hotel de auto op gehaald ,ver van te voren geboekt bij avis maar moesten het doen met een golf tsi .,wat een boefjes die autoverhuur bedrijven.

Afijn auto hebben we ,inleveren  Montreal airport ,,here we go ,,eerst maar ff een Walmart opzoeken voor de 1e boodschappies en daarna ff naar de haven van Halifax en het centrum voor een aantal uren want onze 1e overnachting is  in Truro een kleine 100 km verderop ,waar we Victoria park bezocht hebben met Jacobsladder een fijne trap de berg op ,best wel zwaar  ://http://www.novascotia.com/see-do/attractions/victoria-park/1470

Na onze 1e kennismaking met een airbnb  in BibleHill  Truro,wat ons niet tegen viel ,,leuke woning ,zwembad ,jacuzzi en een mooie ruime slaapkamer waarbij we de eigenaresse misliepen ,op weg naar een meerdaags bezoek aan het Prince Eward Island  PEI zo"n 2,5 uur ca 230 km verderop via een mooie tolbrug te bereiken.

Een zeer gastvrije en goedverzorgde B&B Northside genaamd was onze 2e stek waar we 3 dagen zouden vertoeven ,een mooi eiland ,leuke kleine dorpjes,schitterende kuststrook een lokale bier brouwerij en een https://peilobstersuppers.com/eettent ,,jammie ,en mede gasten die ons wezen op een mooi natuurpark http://www.thehopewellrocks.ca/ wat wij echt moesten bezoeken na het verlaten van PEI!! En idd het was zeer de moeite waard ,moeder natuur waar haalt ze het weg ;-)

Na deze zeer indrukwekkende middag at Hopewell gaan we een kleine 3 uur rijden om uit te komen bij Knights Inn Fredericton waar we overnachten in een 1,5 ster motel aan de snelweg ,supergaaf om ook dat mee te maken ,Frederiction een mooi stadje met een oorlogs verleden waarbij ze de noordelijke kant van de St john met verve verdedigd hebben tegen de Amerikanen ,mooie middag /avond wandeling gemaakt een lokale bar bezocht en voor de !e keer een buiten terras gezien.

Op Zondagochtend vertrokken uit Frederiction op weg naar Riviere Bleue het franstalige gebied in Canada na een slordige 3 uur rijden met een uur terug in de tijd ff een tussenstop gedaan in Edmonton , grote stad maar alles dicht he ,sunday it  is ,,Okee dan maar naar onze airbnb die we gisteren geboekt hebben ,(iedere dag bekeken we waar we heen reden en zochten dan een airbnb of motel ) Daar hebben we een heerlijke rustige Zondagmiddag gehad met een uitzicht wauw  zie foto

Maandag ochtend na een heerlijk ontbijt van Sylvan de airbnb op weg naar Quebec ,Le Gite Motel voor een 2 tal overnachtingen,na een klein probleem met de taal ,verrekken het om Engels te praten komen we toch waar we zijn willen en wat we zien willen ,dus hoppa naar het centrum van Quebec in een woord Fantastico. .Quebec City is gebouwd op een klif van 107 meter hoog: Cape Diamond, die over de St. Lawrence rivier uitkijkt. De stad dankt haar charme aan zowel de Fransen als de Engelsen. Een goed voorbeeld hiervan is De Citadel. Dit gigantische fort is voltooid in 1832 en staat op Cape Diamond. De Citadel is geheel gerestaureerd en bevat nu galeries, winkeltjes, pubs, restaurants en musea en is zeer gezellig. Het  22e Regiment is echt de moeite waard om te bezoeken Verders ,gewandeld ,gegeten en foto s geschoten en zagen we een mooi affiche van een waterfall https://www.sepaq.com/ct/pcm/ dus deze maar even de 2e dag bezocht heel mooi met 422 tredes naar boven of met een gondel om boven het geweld van water te zien en een skitterend uitzicht op grote hoogte.

Na mooie dagen in de stad werd het weer tijd voor natuur en dat is er zat ,op naar https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/qc/mauricie  auto geparkeerd en een mooie route uitgezocht en wandelen maar ,aangezien wij in September onze roadtrip maakte was veel gesloten ,dus rustig maar ook geen entree gelden te betalen,wat een schitterend park is dit ,de familie route gekozen ivm mijn rug moet te doen zijn nou dat hebben we geweten hahaha grote stenen ,touwen ,maar wat mooi weer geen woorden voor , na de wandeling ca 3,5 uur  met pauze heerlijk gegeten bij het begin punt met free wi-fi ;-) op naar Trois riviera voor de volgende overnachting ditmaal wederom een motel waarbij wij de enigste gasten waren.

Aangekomen in Trois Riveres een heerlijke rustdag genomen wat boodschappen ingeslagen en niet veel gedaan stukje gewandeld en genoten van het Motel zonnetje erbij en een paar Canadese biertjes genuttigd s avonds uiteten in een ,ja een soort eethuis en daar het Poutin besteld het gerecht van Quebec  :patat met kaaswrongels en een lepel jus:

Na een lekker ontbijtje hup de koffers weer in de auto en op weg naar Lachine {Montreal} zo n 3 uur rijden maar eerst met de pont naar de andere zijde van de rivier , In Lachine weer eens een airbnb gekozen met Engels sprekende huiseigenaren wel zo makkelijk ,kwamen we daar dus ook achter dat je enkel mag parkeren in de rij richting ,voorkomen van opstopping doordat auto"s willen draaien op de weg.

Montreal het mekka van de tourist  de Baseliek de mooie oude gebouwen de kunst de restaurants en de drukte van het Frans zijn !! En niet te vergeten de ondergrondse metro ,wat een belevenis is dat rijden op tijd ,druk van de mensen netjes wachten in rijen en met gemak van de ene kant van Montreal naar de andere zijde ,  Moet je meegemaakt hebben! Voor de rest ,blij dat we Montreal gezien en beleeft hebben maar daar blijft het ook bij .Na 2 overnachtingen is het tijd om de Golf in te leveren bij de Avis dealer bij de luchthaven en te wachten op onze Canadese vrienden uit Ottawa waar we 5 dagen gaan verblijven . Waar een vakantie op de Dom Republiek niet toe kan leiden.

Ottawa here we come!  Eeen schitterende stad ,met het parlementsgebouw en andere rijksgebouwen en wat een groot centrum en wat een verschil van mentaliteit met bv Montreal ,,ja waren mooie dagen in Ottawa ,met het http://www.warmuseum.ca/  het http://www.gallery.ca en nog veel meer moois de Baselik de vele soorten kerken en de Mandarin een soort wok , Alleen hier weer strengere regels wat betreft alcohol ,alleen bij Beerstores te koop,dus niet in iedere supermarkt als bv in Nrd Canada.

Na een paar schitterende dagen bij onze vrienden gaan we verder met onze roadtrip eerst naar de Car rent om onze nieuwe Bolide op te halen een Dodge sxt.

op weg naar Kingston island voor een boottochtje van de 1000 eilanden ,liep een beetje mis ,vertrok een uur later en binnen het uur was het donker ,,grootste tegenvaller van onze reis ,,22;30 terug in de haven op zoek naar slaapplek helaas een congres alles tot 100km  rondom vol dus de auto in en rijden maar richting Toronto  rond 1;30 toch wel moe ,komen we aan bij http://ONroute Odessa (Eastbound), Kingston, Ontario en hebben daar maar in de auto geslapen ;-)  ps was maar 5 grd brrr

Ja laatste paar dagen rondom Toronto ,Niagara waterfalls incl de USA zijde ,zeker een must ,,mooier dichterbij en cheaper !!!

verders heerlijke dagen gehad in Georgetown een motel overnachting ,,in Mississauga Motel 6 Toronto - Mississauga  en als laatse een heerlijk airbnb in oakville.

toronto een wereld stad groots, vriendelijk en een uitzinnige fans bij de thuiswedstrijd de Blue Jays (basball)  een hop on hop of is ook in Toronto maar wij deden de wandelroute ipv de bus zie je toch meer ,,Chinatown gi gan tisch   de CN tower ,ja vond het een skitterende plaats.

al met al het was een mooie ,lange reis met eigenlijk alleen maar hoogte punten ca 3500 km van het rustige Nrd Canada met aardig wat natuur ,naar het Franse middenstuk tot het immense Toronto ,,,

hoop dat jullie als lezer er wat aan hebben ,totaal ander Canada dan de geijkte camper trip in het westen ,,wat wij in mei "18 hopen te doen.

groet  the Dutchies

1. Rob RR Roenhorst:
    23 januari 2018
    Mooi geschreven. Vind het knap dat je dat zo opschrijft. Ik neem het mee altijd voor maar haak af na 1 dag schrijven.
    Welke auto had je besteld? Jou kennende een Hummer😁.